DONKEN

En Flum brud i tuppkamsförpackning. Glimt i glasögonen, och stort hjärta för familjen och alla andra. Skriver om saker som gör mig pissed, och saker som jag avgudar litegrann.

Bakade Muffins. Recept+ Bildbevis.

Kategori:


Idag bakade jag, fick ett muffinsryck.
Gjorde bananmyuffins för det första.
Satte ugnen på 225 grader.
3dl mjöl
3msk farinsocker
2tsk bakpulver
som blandas ihop i en skål. (den gröna på bilden.)


mosa två bananer. Jag använde mig av en tallrik och gaffel, men man kan mixa, eller mosa på annat sätt, en grönsaksstöt, tex.


½krm salt ska i, och ½dl cornflakes eller allbran.
Också i mjölblandningen.
Vill man ha chokladsmak däri, kan man slänga ner lite kakao också, men det behövs mer socker också isåfall.
(jag hade alldeles för lite socker i chokladmuffinsen jag gjorde efteråt.)


Blanda ihop mjölblandningen.



finfördela 50 gram smör/margarin i mjölblandningen.
Vispa ett ägg, och häll i ½dl mjölk och blanda. (Blå skålen på bilden)

Silikonmuffinsformen ska man skölja i kallt vatten, så aktiveras "släppa-lätt"-funktionen.
Blanda båda skålarna i en skål, klicka ut smeten i varje form.
Det hade varit lättare om jag hade haft en squeeze it spritser.. men det har jag inte så det fick bli med en vanlig matsked.

ska man använda all smet, som ekonomiska jag gjorde, så SKA man ha en silikondegskrapa. Just denna är extra robust och tjock, till ex. tjocka tröga degar. :P
Man får upp allting. Formarna fulls och det blir stora muffins, i små hål. De växer ju ut på kanten så de blir sådär härligt muffins-iga.

Kletig smet.


In i ugnen, 20 minuter stod det, men jag hade nitton minuter.
Beror ju på hur stora formar man har, förstås. De ska ju vara lite saftiga med.


20 sek innan jag tar ut dem.
Klockan på kameran är en timme fel, såg jag nu. Klockan var tio, för jag skulle se på true blood..


Där är de klara!
Jag pudrade på lite oboypulver på toppen innan jag satte in dem i ugnen med, så det som kanske ser lite "bränt" ut, är bara oboy.


De fick plats perfekt i denhär Coolsmarten! ;)
Bra att frysa in, och bjuda på när det kommer gäster.
Bäst är att värma dem i ugnen, för micron tar dän allt gott i dem.

***


Här är runda 2, med chokladmuffins.
Gör inte chokladmuffins med ett recept som är gjort för bananmuffins...
De blev jätte-osöta!
Och smeten blev jättekladdig. Ingen bra idé.
Gör chokladmuffins med ett recpept som är chokladmuffins. ^^


Diska sen allt, och vänta på att din karl kommer hem till en lägenhet som luktar nybakat.
Låt inte honom testa chokladmuffinsen utan tillräckligt med socker i... Gör inte det.

Hör mig människor, gör INTE det. :P

Lasse ba: "Hmm, hade du farinsocker i istället för vanligt socker?"
Jag: "Ja."
Lasse: "Man ska ha i vanligt socker också då, när man ska göra muffins.."

Suck. :P

Ja, ja. Jag lär mig av misstagen. Kanske. Om det inte hinner gå för lång tid emellan.


godnatt.

DONKEN.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: