DONKEN

En Flum brud i tuppkamsförpackning. Glimt i glasögonen, och stort hjärta för familjen och alla andra. Skriver om saker som gör mig pissed, och saker som jag avgudar litegrann.

5 dagar i veckan istället för 3.

Kategori: Småbarnslivet

Nu har jag äntligen ordnat så att barnen får pedagogisk uppsikt och verksamhet varje dag måndag till fredag.

Det låter mycket snyggare än "nu ska ongarna te dagis så jag kan jobba röven av mig".
Ingen respons över det varken hemifrån (göbben) eller utifrån. Mama fattar att jag måste jobba mer för att ha mer inkomst. Och nu när det rullar på, och jag gör det jag älskar, så måste jag kunna, som ALLA andra har rätt till, få jobba mina timmar. Det är fortfarande inte 40 timmar i veckan, så jag förstår inte varför jag ska bli stirrad konstigt på, som "ändå bara är hemma".

Nä jag är inte "bara hemma". Jag sliter som ett djur. Och ibland gör jag hemsysslor också, på arbetstid. MIN dyrbara arbetstid.

Jag jobbar från det att jag stiger upp 08 , till att jag slocknar kl 02. Dygnet runt. När jag sover drömmer jag om kyssar och kärlek. Konstigt, men det är väl för att jag inte tar åt mig av sånt i vakna verkligheten. 

Jag klagar inte på att jag har mycket att göra- tvärtom! Jag älskar det! Jag klagar bara på att jag inte får chans att faktiskt göra det.

Barnen har haft dagistid tre dagar i veckan, och enligt kommunens hemsida tar handläggningen från det att man ändrat, två veckor. Vad det nu ska vara bra för. Fördelen med internet är väl ändå att det ska gå snabbt?
Om mina barn går mer på dagis, får kommunen in mer åpengar för det, och då kan de också anställa fler FASTA personalfröknar.

Är inte jätteförtjust i att de har en vikariepool med olika vikarier varenda gång. Det ger ingen trygghet.

Måhända att jag låter som FULL OF SHIT när jag säger att jag vill jobba mer, men att jag kräver att barnen ska ha det svinigt bra på dagis för att inte jag "vill" (hinner/kan!) vara hemma med dem.


Det eviga dåliga mammasamvetet. Men det är så det funkar.
Barnen har det bra på dagis i övrigt. De trivs. De leker och har vänner. Fröknarna är snälla mot mig och dem. Vad jag vet iaf, men annars hade väl åtminstone Vince protesterat, han som kan prata för sig själv.

Ja jo, det var allt för denna gången. Nu- Giv mig styrka.

http://donkendesigns.se

Kommentarer

  • Linda-Mamma till Alfred säger:

    Alltså mohahah okej tar båten och kanske om jag öser på ordentligt kan båten flyga den sista biten till Värnamo,mohaha!Skall fundera på det datumet är helgen efter midsommar vi brukar ha det ganska späckat då med fira midsommar fira efter midsommar med allt & alla;) Då släkten är stor;)

    Måste bara säga att det känns bra & kul för Alfred att han skall börja nu! Inte alls orolig eller att jag mår dåligt över detta. Börjar kanske inte jobba heltid på stört men tanken är ju att göra det ganska snart.

    MÅSTE SÄGA EN SAK!! Var på Öppna förskolan idag och där är diskussionerna heta kring mammorna när det gäller att de skall jobba heltid/inte. För att det är ju SÅ jobbigt att behöva lämna sitt barn så mkt på dagis! Fan jag blir förbannad över detta! Hur gör andra? Äsh ren lathet de VILL inte jobba heltid! Sedan mår barnen bara bra av att vara på dagis de lär sig mkt fortare/ MYCKET MER där. Jaja jösses! Men när de säger att man är en dålig mamma eller HUR kan dom lämna sina barn på dagis?! Hallå vi lever i 2012 för helvete. Där båda föräldrarna oftast jobbar! Jag vägrar låta min gubbe försörja mig! Även om han kan göra det & mycket mer med hans lön så vad fan!? Nu har vi städerska så det är ju en förmån när man börjar jobba igen att man slipper städa bort tiden iaf!

    2012-05-09 | 13:05:35
    Bloggadress: http://hummingbird.blogg.se/
  • Frida - mamma till Elsa & Vilmer säger:

    Skönt att du har dom på dagis så du hinner med dig. Förstår att det har varit tufft med 2 små och ett företag!

    2012-05-10 | 09:13:04
    Bloggadress: http://allgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här: