DONKEN

En Flum brud i tuppkamsförpackning. Glimt i glasögonen, och stort hjärta för familjen och alla andra. Skriver om saker som gör mig pissed, och saker som jag avgudar litegrann.

Förlossningsberättelse Isadora 31 januari 2011.

Kategori: Isadora 31 jan-11

Natten mellan söndagen den 30e januari och måndagen den 31, började småvärkar. Som vanligt. Två veckor nu, före BF. Jag räknade och klockade dem. Började klocka vid 22-tiden, via SMS till Hanna L. Låg i soffan, tittade på en romantisk komedi med Ross från Vänner, och nån brud, om flygplan och en öde ö.

De blev allt starkare, men just då var de ungefär 7 minuter mellan varje. Vid 23.50-tiden var de MYCKET starkare. Dysmorfi (Simone från helgon.net) SMS'ade med mig. Jag gick omkring med värmedyna mot magen. Tog en värktablett. Bloggade om Värk-tätheten. Fyra., åtta, tre minuters mellanrum. Inget regelbundet sådär men ganska.
<- klickbar bild. SMSar och värkarbetar och klockar.
Runt 02-tiden blev värkarna tillräckligt täta och intensiteten ökade. Lite före tre ringde jag förlossningen i Värnamo. Damen i luren sa att vi skulle fixa barnvakt, sen komma in. Jag sa till henne att det kanske är falsklarm och allt detta, men hon tyckte att om de vart starka nu i flera timmar, så skulle vi fixa barnvakt, och komma in så snart vi bara kunde. 02.21 spydde jag.

Jag tänkte mest att det är onödigt att dra förhastade slutsatser om de bara ska skicka hem mig igen, och jag skrev även detta till Dysmorfi. Hon skrev tillbaka att även om det ÄR falsklarm, så skulle vi ringa barnvakt, för det är en ära för vemsom, även om det skulle vara falskt.

Lasse väcktes ca 03.05. KIWI! (kodordet, som jag skulle hojta, när det blev dags lite mer på riktigt. Taget från filmen Ice Age 3.) Farmor Carina (Lasses mamma) ringdes. Barnvakt till Vince. Min mamma skulle ju ner till Blekinge för hennes svärmor just hade gått bort den 30e jan.
<- Svärmor masserar mig.
Runt 04.00 anlände Carina. Värkar ökat dramatiskt i intensitet. Riktigt starka. Svärmor gav mig saft, och svank-massage. <3 Lasse gav mig micrad värmedyna och en smörgås.
04.50 ca spydde jag upp mackan också.

Efter en styck värk FROM HELL (05.50-tiden), bestämde jag oss att vi skulle åka in, fastän det var 6-7 minuter mellan varje värk just då. Lasse och hans mamma sa efter varje värk som de skrev ner då, att "ja det var 7 minuter, ingen fara än. Då är det ju lugnt." Jag blev mer o mer förbannad varje gång de sa att "det är lugnt..." för FYSATAN vad ont det gjorde. Det är INTE lugnt, hade jag lust att vråla, men det hade jag ju såklart ingen ork till. Istället sa jag bittert: "Mmmh".

Svärmor hann inte gå ner och röka alltså, för vi åkte till BB. Sa hejdå, kramades, och jag gick hukandes sakta sakta ner för våra trappor, gick ända bort till bilen som kändes flera mil bort, kallt var det dessutom. Värkar kom typ vart tredje steg, så jag stannade många gånger. I bilen var de också täta.

Väl framme utanför BB och Akutmottagningen, fick jag lägga en spya i en snöhög. Och sen kom en värk vid cykelstället. Sen några fler. Vi kom in på akutmottagningen eftersom vanliga entrén inte hade öppnat ännu. Lasse hojtade till damen bakom luckan: "Havande kvinna!" Och jag bara log, mitt i allt elände. Sicken pappa Rudolf (Sune) han är ibland, min Lasseman. Damen bakom luckan flinade också lite, sen sa hon att vi behöver patientbrickan, så Lasse började hetsa i min väska, men hon sa att det ska vi ha där uppe sen.

Vi gick några mil i en lång korridor, vi gick vänster, sen några mil till. Vi kom fram till hissen någonstans, gick in, tryckte på 5an, åkte upp. Gick några steg fram till ringklockan, och tryckte. Väntade några timmar, sen öppnade BB-damen och sa att de väntat på oss länge nu. (Klockan var ju 6, jag ringde vid 2-tiden..) De tog in mig på ett undersökningsrum, jag fick kissa, vägas en sista gång (71 kg), de kollade blodtrycket på mig och jag strippade av allting, fick en rock och BB-nät-trosor och en bindablöja. De tog CTG test och en knapp jag skulle trycka på vid varje bebisrörelse. Hon kollade uppe i tjottahejti hur öppen jag var, 4 cm redan.
<- De tar tempen på mig. I'm in paiiin.

Tjoff, in i förlossningssalen, jag sa snabbt till om EDA (ryggbedövning, 4 cm=ryggbedövning!!!) med klen röst. Jag var astrött, för jag hade ju fortfarande inte lagt mig. Jag andades en helvetes massa profylax. In näsan, ut munnen. Jag var sååå duktig såå, fick jag höra. De kallade på läkaren som skulle lägga ryggbedövningen. Vi hade kommit dit nästan mitt i skiftbytet.
De frågade om jag ville ha lustgas. JAAA! <3
Min Barnmorska kom, en Julia. Hon undersökte CTG kurvan, och satte in en kanyl i min hand med koksaltlösning. Jag fick 2 st armband, ett blått och ett vitt. Jag sög lustgas genom varje värk. Starka jävla värkar.

De tog hål på fosterhinnan. Vattnet gick. Jag sa till Lasse, jag var helt drogad och fylleröst: "Nu gick vattnet! Jag har ju aldrig fått säga det till dig.." Julia sa att det var blod i vattnet, och läkare tillkallades. Herr Tom Lützen. Det var nog ingen fara, konstaterade han. Det var så lite blod.
En Magnus kom och hälsade, han sa att han skulle lägga ryggbedövningen. Hann inte se honom, jag låg på sidan. Men jag vinkade artigt..^^
De hade redan "övat" mig att ligga still, med kuvad rygg och benen högt så ryggraden skulle vara tydlig. Jag hade ju gjort detta 1 gång förr. Att ha värkar mitt i sånt, är inte lätt. Man ska ligga blickstilla.

Det tog ett tag innan den verkade, MEN sen kickade den in som ett underverk i Babylons Tortyrgrottor. Det kliade på bröst och mage och lår, men känseln var ju underbar. Värkarna kändes ju knappt. Lasse fick kaffe. (Det hade jag skrivit med i förlossningsbrevet, ha-ha..)
<- efter EDA.. <3

Våfflan fick skruv ditsatt på huvudet. Istället för CTG-remmarna jag hade runt magen. De kollade hur öppen jag var. 6-7 cm. HÄR GÅR DET UNDAN!

Efter en stund kom ju trycket mot baken, de välkända KrystVärkarna. Mer och mer intensivt, och alla i läkarrockar hade gått ut ur rummet! Andades lustgas genom dessa värkar. Jag vågade inte krysta utan min Julia närvarande. Hon kom sen in, och frågade om det tryckte på. Jaa!
Hon sa att istället för att andas mig genom dem, skulle jag försöka krysta istället. Ingen lustgas behövde jag då sa hon, så den la jag åt sidan. Kl 08.50.

Jag la all min energi åt att kvida och krysta och andas emellanåt... Jag skulle INTE profylaxandas nu, sa de. Jag försökte krysta genom  oliiiiiiiiiiidlig smärta, två gånger. Sen gjorde jag INGENTING, och då började de hojta som fan på mig, att jag inte skyulle krysta, att jag skulle sluta krysta, att jag skulle låta bli, men jag gjorde ju ingenting? Jag fattade nada, men kände att det fortfarande gjorde jävligt ont.. Huvudet på bebisen gled liksom ut av sig självt. Jag fattade inte någonting alls. Jag frågade dem om huvet kom ut, eller vad fan som hände? Lasse sa att ja, det var huvudet. Whoa!
Jag kollade själv också och ja jävlar, där var nåt mellan mina ben tammefan. Huvudet och halva kroppen. Det var varmt o gott, och det hade slutat att akutsvida. Det kändes like a million bucks. Kl 08.53. (3 minuters krystande bara!)

"Vad blev det för något?" frågade jag så snart de lyft ut människan, och jag hade ju inga glasögon på mig. De visade upp bebisen för mig, och jag tyckte det såg ut som en pung först men kisade lite och näe, det var ingenting där. Jag dubbelkollade med BM och de sa ja. En bruding!

Jag fick upp Emelia, Amanda, Våfflan, Arwen, Amalia, Enya, Jackie... på magen. En sån liten tjej, en sån lycka! Täckt av sin egna naturliga bebishudcreme och smått luden med ljusa ljusa strån hela hon. Rödhårig, ganska mycket, på den lille skallen. Hon är en total spegelbild av sin storebror som nyfödd. Lasse klippte navelsträngen denna gången. Det fotades.  De tryckte ut resten ur magen på mig, och sydde 1 stygn ini, och 1 stygn i de yttre. De undersökte moderkakan, typ 6-7 personer, och kom fram till varför det var blodansamling i vattenavgången. De fotade den (MIN moderkaka..) i utbildningssyfte.  
<- FÄÄÄRDIIIG!

Isadora fick det bli, efter lite funderande. Lasses idé. (2010 års julkalender.) Jag tyckte att det var ett himla bra namn. Izzie. :) De andra vi hade där, var ju inte alls hur hon såg ut att heta nu när vi fick se henne.
Hon vägde 3120 g och var 47 cm lång. En liten tös, 10 dagar före Beräknad Ankomst. Jag ammade i en hel timme, det gick rätt bra. Ont.

Du är så önskad, Isadora! <3

Kommentarer

  • linda - en vimsig mamma säger:

    nej men donken =) du lever, elle ja det visst jag ju redan! nopp den med bådas namn är min och den över hela armen är marcus, gjordes i sommars =) kram

    2011-02-16 | 20:48:19
    Bloggadress: http://holen666.bogg.se
  • linda - en vimsig mamma säger:

    nu gråter jag , men fan vad fint! kram

    2011-02-16 | 20:57:49
    Bloggadress: http://holen666.bogg.se
  • Linda aka Tokmorsan säger:

    Som min sessa Julia när hon föddes.Hon vägde 3100 och var 48 kort. En liten skit med andraord.



    Tack för att du delar med dig av detta going Pözz

    2011-02-16 | 21:01:37
    Bloggadress: http://tokmorsangbg.blogspot.com/
  • Sandra, Colins mamma säger:

    Åh vad fint! Nu återupplever jag min egen förlossning i tankarna och längtar tillbaka.

    2011-02-16 | 21:06:09
    Bloggadress: http://sandrahupdate.blogg.se/
  • Barnens Hjältar säger:

    Åh så fint, grattis grattis igen..



    Tack, jag är hemma men har fortfarande värk, och mår pissilla vi får se hur det känns efter natten. Ha en fortsatt fin kväll!

    2011-02-16 | 21:11:50
    Bloggadress: http://barnenshjaltar.blogg.se/
  • Sandra, Colins mamma säger:

    Ja jätte hämskt, tre barn som rymt under två veckor och inte en enda gång hade personalen märkt att de var borta. Hoppas ni får en fin kväll!

    2011-02-16 | 21:16:54
    Bloggadress: http://sandrahupdate.blogg.se/
  • SusannaRosita säger:

    Vad härligt att få läsa. Numera vågar jag mig på att läsa andras förlossningsberättelser, nu när man själv faktisk klarat av en förlossning. O vad lustigt, vår lilla Jorun vägde oxå 3120g o var 47 cm lång. :)

    2011-02-16 | 21:22:45
    Bloggadress: http://susannarosita.blogg.se/
  • Johanna säger:

    hihi, mina föräldrar har den på sin vc dörr :)

    2011-02-16 | 21:53:04
    Bloggadress: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
  • Liw- mamma till Mait och mini i magen säger:

    Men åh! Härligt att få dela detta.

    Kram

    2011-02-16 | 22:33:59
    Bloggadress: http://Liwetochvardagen.Se
  • linaa vikken pina säger:

    Super fint namn ni valt bra Lagge;)



    Nudlarna idag blev pimpade som soppa. använder aldrig dess egna krydda utan kör eget... allt från örtkrydda, grillkrydda o vitlökspulver(blev de idag) sen ost i massa ost som smälter... MUMS!

    2011-02-16 | 22:50:23
    Bloggadress: http://linaabjornemalm.blogg.se/
  • Tess - Mamma till Meja säger:

    GRATTTTIIISSSS till Isadora!! Åh va underbart att läsa om din förlossning! Hoppas ni mår bra! Kram!

    2011-02-16 | 23:05:24
    Bloggadress: http://blindfold.blogg.se/
  • Annelie säger:

    Vilken härlig förlossningsberättelse!! Underbart!! Mysiga bilder!!



    Ååå... Tack!! :) Ja, töserna är ganska lika mig, den som är mest lik är Jonna, vår äldsta! :)



    Pözz & Kramz

    2011-02-16 | 23:12:39
    Bloggadress: http://redtulip.blogg.se/
  • Mica- ung mamma till ett mirakel säger:

    Ooh vilken härlig förlossning (om man bortser från det onda såklart)! Skönt att det gick relativt fort:)

    2011-02-17 | 08:26:22
    Bloggadress: http://babybaker.blogg.se/
  • rumptott säger:

    uj uj värsta mirakel förlossninge som sagt jämfört med min =P



    pöss <3

    2011-02-17 | 09:04:37
    Bloggadress: http://rumptott.blogg.se/
  • JD | 60 kg ska bort! säger:

    fan vad bra du är alltså!! ska läsa detta igen sen mer noga, härligt att du skrev allt :D

    2011-02-17 | 10:35:12
    Bloggadress: http://josdil.blogg.se/
  • Anonym säger:

    hehe tack så mkt! ah jo första halvåret var dt 40 kg men sen dess har dt gått långsammare. men handlar ej längre om viktnedgång utan en hälsosam livsstil, som du säger.



    tack :) PUSSA

    2011-02-17 | 11:31:46
    Bloggadress: http://mscharlie.blogg.se/
  • Anna säger:

    Vad underbart det låter och ack så fina barn du har :)

    2011-02-17 | 14:00:52
    Bloggadress: http://havridaflickan.blogg.se/
  • Linda-Blivande Mamma säger:

    Åh förlossningsberättelse,lovely..!

    2011-02-17 | 16:49:53
    Bloggadress: http://hummingbird.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Stort grattis till ert lilla underverk :-)

    2011-02-17 | 19:17:24
  • Viola säger:

    Grattis till den lilla flickan!

    2011-02-18 | 17:36:45
    Bloggadress: http://mummyfied.blogg.se/
  • zasata - en punkmorsa säger:

    Å vilken rolig berättelse!

    2011-02-18 | 21:08:13
    Bloggadress: http://zasata.blogspot.com
  • Bella säger:

    Åååh grattis i efterskott. Detta hade jag helt missat. Har varit inaktiv ett tag.



    Fan vad kul för er :D Fint namn också!



    2011-02-22 | 10:54:50
    Bloggadress: http://isabellalindroos.blogg.se/
  • Frida - Mamma till Elsa säger:

    Denna hade jag missat. Myyys! :)

    2011-03-16 | 20:20:10
    Bloggadress: http://allgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här: