DONKEN

En Flum brud i tuppkamsförpackning. Glimt i glasögonen, och stort hjärta för familjen och alla andra. Skriver om saker som gör mig pissed, och saker som jag avgudar litegrann.

Ris à la Jaffa

Kategori: MAT/Bakning


Jul 2009 i mitt barndomshus.. MATEN förbereds.. <3 Mammas tallrik med Ris à la Jaffa, och några kakor jag stal.. ;)


Nu har jag inga nya bilder att lägga in, men idag ska vi titta på svärfar/farfar/farsan som ska sjunga
i manskören i kyrkan. Idag är det även julskyltning och första advent. Lasse fick en chokladkalender i present som såndär 1a adventpresent.
Skulle gett honom 24 presenter egentligen, men då blir det ju så himla lite den 24e december att ge.. :P
Så nu blir det 20 st färre haha... och 20 st fler på julafton givetvis.

Har ni ätit Ris à la Jaffa nån gång? Vi har alltid ätit det i min familj, så länge jag kan minnas barndomens jular.
Jag gillar inte riktigt Ris à la Malta, det är för sötsliskigt. Jaffan är med mindre socker, och mindre grädde.

Man skalar apelsiner med en kniv, och skär ut bitarna utan "skal-delen" på klyftorna. Detta för att de ska bli grymt saftiga.
Sen pressar man det som blir över, och slänger själva apelsinskeletten.

Riset kokar man som vanligt och gör gröt av allt. Sen i med vispad grädde och lite socker, och apelsinerna. Det ska svalna i kyl så det blir kallt kallt. Godast då.


Testa!


edit: Fick första advent-presnet av Lasse nu: En fick kalender för 2011. Needed it, tack! :)

Kommentarer

  • Linda säger:

    hej gumz. Julstök på hög nivå förstår jag. Hoppas du och magen mår bra mitt i allt bara??? Pözz

    2010-11-28 | 12:10:03
    Bloggadress: http://www.linda.mustica.se/
  • JD - Gastric Bypass opererad säger:

    heter inte det ris a la malta? eller nått sånt :P

    2010-11-28 | 12:47:03
    Bloggadress: http://josdil.blogg.se/
  • Annelie säger:

    Ris á lá jaffa lät betydligt godare än ris á lá malta!! Får nog testas till jul!! :)



    Sv: Ja, det är Tilde det handlar om, ena tvillingen.

    Får väl se vad de har att komma med som vi inte redan testat. Nån nyhet hoppas vi på! Börjar bli tröttsamt detta att inte få sova om nätterna. Både för henne och mig...

    Hon (dom) blir 2 år i mars.



    Pözz & Kramz

    2010-11-28 | 14:20:20
    Bloggadress: http://redtulip.blogg.se/
  • JD | - 25 kg! säger:

    malta är väl också apelsin? :P



    får ni advents presenter, fusk. vad får jag? :D

    2010-11-28 | 20:10:28
    Bloggadress: http://josdil.blogg.se/

Kommentera inlägget här: